Artykuł sponsorowany

Dlaczego tkaniny na ubrania robocze są oferowane w dziesiątkach kolorów?

Dlaczego tkaniny na ubrania robocze są oferowane w dziesiątkach kolorów?

Osobom mającym nie więcej niż 30-40 lat tytułowe pytanie może wydać się nonsensowne. Jednak starsi pamiętają jeszcze czasy, gdy kombinezony i fartuchy robocze były produkowane w zaledwie kilku kolorach. Obecnie można wykonać ubranie robocze w praktycznie dowolnym kolorze. To następstwo rozwoju technologii, ale też zmian w gospodarce i mentalności. 

Obecnie każda tkanina na odzież roboczą dostępna jest w kilkunastu, czasem kilkudziesięciu gotowych kolorach, a na zamówienie można wyprodukować materiał w dowolnie wybranym kolorze z palety RAL. 

Specjalista z  hurtowni tkanin Vistyl zwraca uwagę, że duży wybór kolorów tkanin na odzież roboczą i zawodową nie jest wyłącznie następstwem rozwoju technologii: –  Współcześnie możemy tanio produkować tkaniny na odzież roboczą w intensywniejszych i trwalszych kolorach niż te znane sprzed kilkudziesięciu lat. Jednak od zmiany możliwości technologicznych ważniejsza jest zmiana w mentalności: zaczęliśmy zwracać uwagę nie tylko na funkcjonalność, ale też na estetykę ubrań roboczych. Ważnym czynnikiem jest też potrzeba wyróżniania się: ubranie robocze ma nie tylko chronić pracownika, ale jest także ważnym elementem budowania rozpoznawalności marki.  

Zabawa w kolory, czyli odrobina psychologii stosowanej  

Kolory wpływają na nasze postrzeganie świata i innych ludzi. Psychologia koloru, badająca nasze reakcje emocjonalne na określone barwy, jest nauką powszechnie wykorzystywaną w reklamie i marketingu. Warto poznać przynajmniej podstawowe związki kolorów i stanów emocjonalnych, które są w stanie wywoływać: 

  • biały – najbardziej oczywisty symbol czystości: białe materiały są powszechnie stosowane do szycia ubrań roboczych dla pracowników branż, w których czystość i higiena jest priorytetem: biel jest bardzo mocno obecna w medycynie i gastronomii, ale także fryzjerstwie, kosmetologii oraz w sektorze wellness,  
  • czarny – kolor wybierany przez wykonawców zawodów, w których liczy się autorytet: często czarne ubrania robocze i uniformy noszą wysoko wyspecjalizowani instalatorzy oraz – co ciekawe – szefowie kuchni, 
  • czerwony – czytelny symbol zagrożenia, ale też umiejętności działania w ekstremalnych sytuacjach: czerwień to barwa dla fachowców od zadań specjalnych, podkreśla determinację, ale też bardzo poprawia widoczność osoby noszącej uniform w tym kolorze – czerwień w połączeniu z czernią buduje autorytet i zaufanie w sytuacjach ekstremalnych,  
  • zielony – ma oczywiste konotacje z naturą, świeżością, dynamiką i wzrostem – nie przypadkiem jest to kolor wybierany tradycyjnie przez branże związane z uprawą roślin, w tym np. przede wszystkim przez pracowników firm ogrodniczych i rolników, 
  • niebieski – kolor budzący zaufanie, często wybierany przez pracowników sektora automotive, natomiast granat spotkamy na mundurach i odzieży policjantów, 
  • srebrny – kolor symbolizujący prestiż: srebrnoszara odzież robocza o nowoczesnym kroju wybierana jest przez instalatorów z branży IT i nowych technologii. 

Poza psychologicznymi uwarunkowaniami kolorów, ich wyborem rządzi przede wszystkim chęć dopasowania do barw firmowych. Szeroka gama kolorystyczna tkanin na odzież roboczą i zawodową pozwala każdej firmie zachować spójność wizerunkową. Kolor uniformu jest niezwykle istotny w procesie budowania świadomości marki: pozwala na szybką identyfikację na poziomie pozawerbalnym i zapewnia możliwość łatwego wyróżnienia się na tle innych dostawców tej samej usługi czy towaru. 

Kolor określa rangę, zadanie i przynależność 

Kolor stroju roboczego, to nie tylko symbol marki i sposób na wywołanie określonych emocji, ale także bardzo konkretna informacja o funkcji i randze. Najlepiej widać to w zawodach medycznych. Uniformy pracowników sektora medycznego kojarzymy odruchowo z bielą. Jednak kolorów “medycznych” jest znacznie więcej. Biel jest najbardziej uniwersalna i praktyczna: widać na niej każde zabrudzenie, co jest niezwykle ważne dla zachowania odpowiedniego poziomu higieny. Biały fartuch i spodnie plus białe obuwie to najpowszechniejszy zestaw odzieży roboczej lekarzy. Obecnie bardzo częstą alternatywą dla bieli jest niebieski, w tym szczególnie różne odcienie błękitu. Z kolei kolor zielony jest przypisany do sal operacyjnych i zawodu chirurga. Równie czytelny jest kolor czerwony, który pozwala natychmiast rozpoznać ratownika medycznego. Świadectwem zmian kulturowych i mentalności jest stosowanie odzieży w odcieniach różu i fioletu przez lekarzy pracujących na oddziałach dziecięcych. Maluchy lepiej reagują na intensywne, radosne kolory.  

Analogiczne kody kolorystyczne można też odnaleźć w odzieży roboczej pracowników budowlanych. W posiadaczu białego kasku i białego fartucha łatwo rozpoznamy osobę o wyższej randze, reprezentanta kadry managerskiej: kierownika budowy, dyrektora firmy budowlanej czy inżyniera. Pozostałe kolory nie są sztywno przypisane do określonych zawodów i rang. Domyślnie barwa pomarańczowa oznacza geodetę, a niebieskie kaski i kombinezony najczęściej noszą osoby wykonujące prace na wysokościach, a także elektrycy i operatorzy maszyn budowlanych. 

Odpowiednio dobrany kolor stroju roboczego pozwala skutecznie odróżniać swoich pracowników, którzy pracują z innymi zespołami, np. na dużej budowie czy przy organizacji dużej imprezy plenerowej. 

Workwear przenika do streetwearu 

Nikogo nie dziwi tzw. moda militarna, czyli przechwytywanie i wprowadzanie ich do projektów odzieży cywilnej ciekawych krojów i wzorów z uniformów wojskowych. Od lat 90. XX w. podobny trend obserwowany jest w przypadku workwearu, który silnie oddziałuje na wzornictwo codziennej odzieży noszonej przez mieszkańców dużych miast. Najbardziej spektakularnym przykładem takiej kariery jest koszula drwala z flaneli w kratę. Nawiązań do mocnej, funkcjonalnej, a jednocześnie ciekawie zaprojektowanej odzieży roboczej znajdziemy znacznie więcej. Obecnie wiele marek młodzieżowych i sportowych czerpie inspiracje ze stylistyki roboczej odzieży ochronnej. Nie zawsze zadajemy sobie sprawę, że takie hity, jak spodnie chino czy jeansowe ogrodniczki i bluzy to stroje, które wyszły na ulicę z fabryk i placów budów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.